DIY - Birds on a wire.


Het was net niet gelukt om bovenstaande schilderij af te krijgen voor 31 december 2014 24:00. Jammer, maar ook wel weer een leuk begin voor 2015! Door mijn drukte probeer ik toch af en toe nog wat creatiefs te kunnen doen, maar helaas heb ik er weinig tijd voor - of gun ik mezelf er eigenlijk geen tijd voor, omdat ik van mezelf bijvoorbeeld moet leren. Kennen jullie dat? Het gevoel dat je heel graag wat anders wilt doen, maar dan toch denkt dat is verspilde tijd. Óf het toch doen, maar achteraf denken, shit wat heb ik gedaan?
Dit idee kwam ik in andere kleuren tegen op google en het leek mij enorm gaaf om te maken.
Het schilderij op google had donkere vogeltjes, wat eigenlijk beter is, omdat de vogeltjes er dan echt uitspringen. Bij mijn schilderij vallen ze helaas een beetje weeg. 
Wel stond er een andere tekst op, namelijk Hope. Dat vond ik zelf minder mooi, omdat ik al een aantal DIY's gemaakt heb met Hope, Love, Faith, Believe etc. Ik vind het woord Freedom mooier, omdat vogeltjes lekker vrij zijn in de natuur. 

Wat heb je nodig?
Mod Podge. (Xenos)
Scrapbook papier. (Action)
Schaar.
Dik zwart en oranje papier.
Liniaal.
Een oud boek.
Canvas doek. (Action of Xenos)
Foam kwast en een gewone kwast. (Hobby winkel)
Potlood en een pen.

Stap 1. Het eerste wat je gaat doen is op papier een vogeltje tekenen die jij graag op het lijntje wilt plaatsen. Je kunt een vogeltje maken zoals op mijn schilderij, maar je kunt ook zelf wat bedenken of inspiratie opdoen op google. 
Ik heb zelf de vogel, de snavel en de vleugel los getekend. Hierdoor kun je de vleugel en de snavel op de vogel plakken en op deze manier dus twee verschillende scrapbook papier designs kunt gebruik voor één vogel. 

Tip! teken het snaveltje wat verder door naar achter, zodat je het snaveltje onder het vogeltje kunt plakken. Dit ziet er mooier uit.

stap 2. Knip je vogeltje, snaveltje en vleugeltje uit. Je kunt het vogeltje en de vleugel overtrekken op je scrapbook papier en het snaveltje kun je overtrekken op het oranje papier.

Let op! Als je vogeltjes wilt gebruiken die gespiegeld zijn (zoals bij mij de twee aan de linker kant) hoef je alleen maar je vogeltje te spiegelen en vervolgens over te trekken en uit te knippen. Ik heb een heel boek met scrapbook papier gekocht bij de action en hierdoor had je aan beide zijden van het papier een kleurtje. Ik hoefde daardoor alleen het vogeltje normaal (dus niet gespiegeld) op de achterkant over te trekken als ik de voorzijde wilde gebruiken en andersom.

Stap 3. Maak een dun lijntje van zwart papier die je van zijkant naar zijkant van het doek laat lopen, zodat het lijntje niet alleen op het canvasdoek te zien is, maar ook doorloopt aan de zijkanten. Dit vind ik persoonlijk mooier dan alleen de voorkant van het doek. Ik heb met een liniaal geprobeerd de lijn zo gelijk mogelijk te maken qua hoogte en ik heb geprobeerd om ervoor te zorgen dat het diepste punt in het midden het doek zit.

Ook kun je een leuk lettertype uitzoeken op de computer of zelf een woord tekenen en die vervolgens ook uitknippen op zwart papier. Ik heb dus gekozen voor het woord Freedom, omdat vogeltjes in mijn opinie vaak vrij zijn om te gaan en te staan waar ze willen in de vrije natuur. Ik wilde een beetje sierlijke letters die ik vond passen bij vrijheid. Ik houdt er dan niet zo van om hele dikke letters te gebruiken of juist te simpel.

Stap 4. Met mod podge (overigens de enige lijm die je gebruikt) kun je de vogeltjes in elkaar lijmen. Vergeet niet het snaveltje onderaan het vogeltje te plakken en niet erboven op.

Stap 5. Scheur uit een oud boek een flink aantal pagina's. Handig is om eerst even te kijken hoe je de pagina's ongeveer neer wilt leggen. Ik weet zelf niet welke soort pagina's je het best kunt gebruiken, dus dat moet je even aftasten. Smeer dan elke keer een dun laagje mod podge op een stukje van het canvas doek en plak daarna de pagina's één voor één op je canvas doek. Sommige pagina's moet je ook voorzien van een dun laagje mod podge, maar dat ligt dus aan het soort papier van het boek. 

Het beste kun je hiervoor de foam kwast gebruiken, omdat deze zachter is dan een normale kwast en de pagina's dus niet kan beschadigen.

Het is vrij normaal dat je pagina's een beetje bol gaan staan en niet helemaal strak op het doek te plakken zijn. Het enige wat je daartegen kunt doen is met je vingers over de pagina wrijven en gladstrijken. 

Wanneer je alle pagina's opgeplakt hebt, kun je er het best nog een beetje mod podge over het hele doek strijken, hierdoor krijg je een egale dekking. Ook kun je de bollingen onder het papier dan nog een beetje gladstrijken en alles wat nog niet goed vastzit vastlijmen.

Stap 6. Ik heb eerst het doek op Oud & Nieuw laten drogen en op nieuwjaarsdag ben ik verder gegaan met het opplakken van het lijntje, de vogels en de letters. 

Als eerste plak je het lijntje met mod podge op het doek. Ik heb het lijntje niet precies in het midden geplakt, omdat ik rechts onderin genoeg ruimte wilde hebben voor het woord Freedom. Je kunt met een gewone kwast of je vinger wat mod podge op het lijntje doen. 

Als het lijntje overal mooi strak op het doek geplakt is kun je meteen de vogeltjes opplakken. Smeer ook weer een beetje mod podge onderaan de vogeltjes en plak de vogeltjes op het doek en deels op het lijntje, zodat ze niet zweven. 

Plak je de letters of het woord op, het ligt er maar net aan of jou woord bestaat uit losse letters of letters die aan elkaar geschreven zijn.

Tip! Wrijf alles nog een keer goed aan, zodat alles mooi vastplakt op het doek.

Stap 7. Je bent bijna klaar! Als laatste moet je nog één keer het hele doek voorzien van een laagje mod podge, zodat alles een mooie dekking krijgt. Mod podge kan een glimmend of mat effect geven, het is maar net welke mod podge je koopt en welk effect je als laatste wilt geven aan je schilderij.



Wat vinden jullie van het schilderij/het idee?

Reacties

Populaire berichten