De afgelopen periode


De afgelopen periode heb ik weinig geblogd zoals jullie vast wel gemerkt hebben. Eerst wilde ik er weinig over kwijt, maar ik heb toch besloten om met jullie te delen waar ik de afgelopen periode zo druk mee was. Het heeft vooral ook een beetje te maken met eigen waarde/schaamte.. Maar als blogger wilde ik toch meer openheid geven over mezelf en mijn bezigheden.
Jullie weten van mij dat mijn blog helaas niet mijn werk is, want dan had ik alle tijd gehad om te bloggen. Maar bloggen is wel iets wat ik erg leuk vind en ook mee door wil gaan. Misschien kan ik er ooit mijn werk van maken, zodat ik jullie hopelijk beter kan helpen, verrassen, plezieren etc.

De afgelopen periode (en dan bedoel ik vanaf januari tot vandaag) ben ik erg druk geweest met leren voor audities die ik had voor de toneelscholen in Utrecht, Arnhem en Maastricht, de toneellessen die ik volg bij Kaliber Kunstenschool bij mij in de buurt, de workshop Acteren 1 bij Theaterproducties & Toneelschool "Het Hof" en de workshops die ik elke zondag volg bij Set Academy in Amsterdam. Daarnaast volg ik zanglessen waar ik natuurlijk ook voor moet leren en probeer ik mezelf nog steeds piano en gitaar te leren spelen. Helaas heb ik het piano en gitaar spelen een beetje naar de achtergrond geschoven om meer tijd te besteden aan het leren voor alles wat ik deed en doe met acteren.


De Toneelscholen
31 januari zou ik de eerste auditie hebben voor de toneelschool in Utrecht. Zoals jullie weten is acteren echt een drijfveer in mijn leven, en vooral het acteren voor de camera, dat noemen ze ook wel klein acteren. Ik werd alleen die donderdag ziek en dat was echt eventjes heftig, want ik ben ook flauwgevallen en kon eigenlijk niks meer. Nou ben ik niet zo'n opgever en hou ik altijd vol tot ik het écht niet meer kan.. en dat was dus zo'n moment. Ik wilde hoe dan ook auditie gaan doen, maar de huisarts heeft mij dat afgeraden. Ik had het daarna echt even doodsbenauwd, want ik wilde geen enkele auditie overslaan. Gelukkig hebben ze mijn auditie kunnen verzetten naar de 28e van februari zodat ik alsnog auditie kon doen. Het enige wat wel vervelend was, was dat ik de hele maand enorm druk ben geweest met leren, analyseren etc. van de teksten en eerst weer andere teksten moest gaan leren voor de eerstvolgende auditie.

Arnhem
14 februari (ja, valentijnsdag!) had ik de auditie bij Arnhem, het was een super leuke en gezellig dag! De school is ook heel anders dan je in eerste instantie zou denken. We begonnen met veel improvisatie en na de pauze gingen we uiteindelijk ook nog wat improvisatie oefeningen doen en uiteindelijk kwamen we aan bij de monologen. Het was een lange dag, want 's ochtends sta je vroeg op, moet je met de trein reizen, heb je de hele dag de auditie en moet je ook nog weer terug. We kregen aan het einde van alle lessen een uur pauze en daarna zouden we de uitslag krijgen.


Ik heb altijd een boeddha (zie de foto rechts) bij mij die ik ooit van mijn ouders heb gekregen in de hoop dat het mij geluk brengt, maar helaas gingen er 3 meiden door en de rest viel af. Toch is de uitslag niet helemaal zwart/wit van je bent goed of slecht.  Acteur Bas van Prooijen (ook wel bekend als het vriendje van Amy uit GTST en nog meer rollen) heeft namelijk al redelijk wat ervaring, maar was ook niet door bij ons uit de groep. En zo zijn er ook mensen die pas toegelaten worden nadat ze 5 jaar achter elkaar opnieuw auditie doen. 

Mijn feedback was vooral plezier hebben in het toneelspelen, nou dat heb ik zeker, maar ik ben nog wel onzeker over alles wat ik doe en zit daardoor wat meer in mijn hoofd met gedachtes als: is het wel goed genoeg? ziet het er niet raar uit? etc. En daardoor geniet je niet 100% van wat je doet en sta je er ook niet echt. Een ander puntje was dat ik nog iets te klein speel voor toneel (ook wel groot spel genoemd). Groot spel is iets wat ik momenteel heel lastig vind, omdat ik niet lekker in mijn fysiek zit. Ik ben vrij rustig en vaak wil ik dat ook graag anders, maar in het gewone leven ben ik ook teveel bezig met de gedachtes of het er dan niet raar uit ziet of wat anderen wel niet van mij denken als ik iets doe.. Kortom mijn onzekerheid beperkt me dus een beetje.

Utrecht
Na Arnhem moest ik me dus weer opnieuw storten op de teksten van Utrecht, maar die kende ik gelukkig al. In Utrecht begonnen we met 2 uur bewegingsles, daarna hadden we een uur pauze en daarna nog 2 uur monologen. De auditie dag was heel anders dan in Arnhem en de sfeer was ook duidelijk minder. Nergens zag je leraren waar je mee kon praten of leerlingen die al op de opleiding zitten. Toch ziet ook deze toneelschool er leuk uit.


Om 3 uur waren we klaar en toen ben ik doorgegaan naar de Rivièra Maison store, omdat ik daar nog een voucher voor had gewonnen en ik ben zó enorm slecht in kiezen, haha. Soms word ik echt gek van mezelf. Uiteindelijk heb ik toch de knoop doorgehakt en heb ik een voorraad pot gekocht en een kaarsje. Ik zag  hele leuke kandelaren, maar die waren te duur voor de voucher en één kandelaar vind ik niet zo leuk staan. Bij de kassa hadden ze het ingepakt met leuk inpakpapier en een lief touwtje. (zie de afbeeldingen voor de pot en hoe leuk ze het hebben ingepakt)



De trein was wat minder plezier, want ik had de trein van Utrecht Centraal naar Amersfoort en de trein was zo vol dat we met een hele groep mensen stonden in de stukken waar je normaal in- en uitstapt. Er bleven zelfs mensen achter op het station.. Bij de wisselstukken had je ook grote kans dat je tegen mensen aan knalde omdat we ons nergens aan vast konden houden.

Een paar dagen na de auditie kreeg ik wederom een mail dat ik niet door was.. Jammer, maar wel verwacht doordat ik niet zo veel lef heb om groot te spelen en voor mijn gevoel ging mijn monoloog ook niet echt zoals ik wilde..

Maastricht

Zoals jullie in mijn vorige blog konden lezen ben ik 9 maart naar Maastricht gegaan en daar heb ik overnacht, de heenreis ging niet geweldig en de terugreis ook niet. Het was vooral een dubbele dag omdat ik de auditie had en ook nog eens jarig was. Natuurlijk zou het een mooi cadeau zijn als je dan door bent.

Voor Maastricht moest ik ook een monoloog voorbereiden en ik heb een eigen monoloog geschreven en perfomance bedacht. Daar ging ook heel veel tijd inzitten.

Nog even een korte samenvatting van de dag: 
We begonnen om 11 uur met de monologen, daarna improvisatie, pauze, weer werken met onze monologen en uiteindelijk de eigen performance. 

Ook de toneelschool van Maastricht zag er wel leuk uit, vooral in de gezamenlijke ruimtes en de ruimte waar je binnenkomt.

De volgende dag had ik al heel vroeg bericht dat ik ook niet in Maastricht door was naar de tweede ronde en ik baalde dus heel erg.. want acteren is gewoon iets wat ik heel graag doe. Maar mijn pech is dat je voor de toneelscholen ook groot moet spelen en dat blijft voor mij dus een dingetje waar ik aan moet werken. Camera acteren is meer mijn ding, alleen daar is geen aparte HBO-studie voor, helaas..
Ik mocht een afspraak maken om feedback te krijgen en die heb ik gisteravond gekregen. Zoals verwacht het groot spelen was niet helemaal goed genoeg en ik hoopte dat ook te leren bij de toneelschool, maar voor de toneelscholen zijn dat toch wel een soort van vereisten voor je wordt toegelaten en dat is ook wel logisch.

Heb ik gefaald?

Ja.. Althans zo voel ik dat en daarom wilde ik liever niet op mijn blog schrijven dat ik audities had, omdat de kans groot is dat je wordt afgewezen. Van de 600 tot 1000 auditanten worden er maar 10-15 leerlingen aangenomen.
Nu heb ik het idee dat mensen dus denken dat ik niet kan acteren, terwijl ik bij diverse workshops en andere plekken toch echt complimenten gehad heb voor mijn acteerwerk. Daarnaast ben ik ook wel een aantal keer gecast voor projecten waar ik in heb gespeeld of zou spelen. Zo zijn er ook al projecten geweest die helaas niet meer doorgingen en dat is natuurlijk wel jammer, want je komt op auditie, krijgt een rol en vervolgens gaat het niet door.

Wat nu verder? Ja dat is een hele goede vraag. Ik wil sowieso meer tijd besteden aan het bloggen omdat ik schrijven ook heel erg leuk vind en alles wat ik leuk vind kwijt kan op mijn blog. Dat kan ik niet in een studie, want dan moet je altijd kiezen tussen bepaalde dingen. Ik moet dus de komende tijd ook gaan uitzoeken wat ik qua studie ga doen. Ga ik doorleren, ga ik een creatieve studie doen etc. Ik ga alleen wel stoppen met proberen om op de toneelschool te komen, want ik denk dat het niet voor mij weggelegd is. Hoe spijtig het ook is en het doet ook wel pijn, maar er komt vast wel iets op mijn pad wat ik als alternatief kan doen.  Hopelijk kan ik toch nog op een andere manier in het werkveld terecht komen om te acteren voor de camera.

De overige tijd
Naast het leren voor de audities, toneellessen, workshops, zanglessen etc. ben ik ook nog naar voorstellingen geweest, heb ik hiervoor recensies geschreven, ben ik sinds 11 februari betrokken bij een nieuw project in Almelo wat dit jaar gaat plaats vinden, help ik thuis in het huishouden, heb ik regelmatig afspraken in Enschede, sport ik en probeer ik ook nog een beetje contact te onderhouden met vrienden. Me-time ken ik niet echt, haha.

donderdag 6 maart ben ik trouwens naar een meeloopdag geweest van de Jan de Bouvrie Academy in Deventer en morgen, 14 maart, ga ik naar de open dag van de opleiding Allround Styling van Artemis. 15 maart heb ik weer een les camera acteren bij Set Academy in Amsterdam en ik wil me inschrijven voor de open dag bij het Saxion in Enschede. 


Het spijt me echt enorm erg dat ik de laatste tijd weinig blogs heb kunnen schrijven en ik hoop dat de komende tijd toch echt meer te doen.


Vanavond gaan mijn broertje en ik gezellig onze verjaardag vieren. Ik moest nog steeds een cadeau bedenken die ik kan vragen van mijn broertje. Hebben jullie ideeën? En dan kan ik na dit drukke weekend hopelijk een beetje bijkomen, want daar ben ik wel aan toe. Dan kan ik ook alles een beetje voor mezelf op een rijtje zetten en uitvogelen wat ik wil met mijn studie etc. 

Liefs,
Lucinda



Reacties

Populaire berichten