Dit is de reden waarom je korte of lange wimpers hebt.


Waarom heb ik niet zulke mooi lange wimpers? Dit is een vraag die je vast wel herkent. Jongens of meiden met mooie lange wimpers, je bent er soms wel jaloers op. Want ja die kleine wimpers zijn niet altijd zo makkelijk; soms zijn ze eigenwijs en gaan ze alle kanten op staan en je krijgt nooit de volume die je graag wilt hebben. Ik weet hoe het komt dat de één lange wimpers heeft en de ander korte wimpers (en alles wat daar natuurlijk tussenin zit).Er zijn namelijk wetenschappers die de optimale lengte van de wimpers hebben vastgesteld. Ze hebben dit onderzoek gedaan bij zowel mensen als zoogdieren zoals giraffes, nijlpaarden en geiten. Ze kwamen tot de conclusie dat de dieren allemaal dezelfde lengte hadden in verhouding tot hun ogen.
Ik las dit artikel en ik dacht er meteen aan om er een blog over te schrijven. Ik vind het zelf wel interessant om te lezen dat er dus een logica in zit, dat had ik nooit verwacht!
Het blijkt dus zo te zijn dat de lengte van je wimpers ongeveer één derde van de breedte van je oog zijn. 

Omdat het wetenschappers zijn, hebben ze dus ook onderzocht waarom dit de optimale lengte is. 
De wetenschappers hebben hiervoor een soort vochtig kunstoog gemaakt met plastic wimpers waarvan ze de lengte konden veranderen. Daarna hebben ze met behulp van een ventilator het oog blootgesteld aan luchtstromen.

Wanneer de wimpers de lengte hadden van één derde van het kunstoog, werkte de wimpers het beste om verdamping van te veel vocht in het kunstoog te voorkomen. Dat betekent dus dat het oog hierdoor niet uitdroogt. Bij te lange wimpers is dit wel het geval! Door te lange wimpers werd de lucht namelijk juist meer op het oog gericht en wordt de lucht ook in je oog 'gezogen'.

De conclusie van de wetenschappers is uiteindelijk dat juist het verlengen van je wimpers met mascara of extensies kan leiden tot uitdrogingsklachten van je oog. Daarnaast helpen je wimpers ook je oog te beschermen tegen vuil. Toch helpen lange wimpers meestal wel een rol bij seksuele selectie en verleiding.. 

Er staat jammer genoeg niet bij hoe lang je bijvoorbeeld nep wimpers zou kunnen dragen voordat het schadelijk zou kunnen zijn. Ik heb persoonlijk geen last van droge ogen als ik mascara draag. Nep wimpers heb ik al een hele tijd niet meer gebruikt, maar het lijkt me wel leuk om uit te testen of ik verschil voel. Ik blijf wel mascara dragen, maar misschien dat het bij jullie helderheid geeft wat de oorzaak kan zijn als iemand van jullie zere ogen heeft.

Overwegen jullie nu om toch te stoppen met mascara, wimper extensies en nep wimpers?

Reacties

Populaire posts