My choice is made.

Ja, ik ben uit mijn studiekeuze! Het heeft een hele tijd geduurd en ik vind nog steeds heel veel interessant, maar ik heb de knoop doorgehakt. Dan weet je eindelijk  welke studie je wil doen, maar zijn er meerdere scholen die het aanbieden. Keuzes, keuzes, keuzes.Ik kom altijd weer terecht bij het maken van keuzes, wat ik ontzettend moeilijk vind. Ik zat enorm te twijfelen tussen creatieve studies, zoals de opleiding allround styling en Interior Design and Styling, maar ook psychologie, MIC en journalistiek. Hotel- en Evenement management leek me ook heel erg leuk, maar nadat ik gekeken had naar alle vakken die je krijgt en skills die je moet doen, vond ik het niet bij mij passen. Ik hou er namelijk wel van om met mensen om te gaan, maar ik hou er niet van om in een hotel kamers schoon te moeten maken, te koken in een restaurant of managers zijn van bijvoorbeeld een keuken of een restaurant. Al die dingen komen wel samen in die studie. Mij sprak dan alleen de evenement kant aan. 

Omdat ik ook van schrijven hou en geïnteresseerd ben in het nieuws, in mensen en hun verhalen/verleden etc. ben ik tot de conclusie gekomen dat de opleiding Journalistiek het beste zal passen bij mij. De creatieve onderwerpen trekken mij nog steeds, maar daar kan ik makkelijker in bijscholen dan een journalistieke opleiding lijkt mij.
Locatie
Dan krijg je ook nog eens de keuze voor de locatie waar je de opleiding wil gaan studeren. Voor de opleiding Journalistiek kun je terecht in Utrecht, Tilburg, Zwolle en Ede. Ede viel voor mij al af omdat het een Christelijke Hogeschool is.
Zwolle is voor mij wel dichtbij, maar ik las dat de opleiding een aantal jaar geleden negatief in het nieuws was en mogelijk moest sluiten, waardoor Zwolle ook voor mij afviel. 

Ik had toch maar besloten om mij in te schrijven bij Utrecht, maar de deadline voor de inschrijving was al geweest zag ik op de site. De inschrijving voor de decentrale toets sloot namelijk 15 maart. Omdat ik al 2 jaar van school af ben snapte ik helemaal niks van het lotingsstelsel. Op de site van Utrecht stond wel dat het 100% decentraal was, waardoor ik dacht dat iedereen daaraan moest deelnemen.

Ik besloot maar een mailtje te sturen of ik toch nog mee kon doen, omdat ik geen flauw benul had van die deadline. Uiteindelijk krijg ik een mail terug dat het niet meer kon en dat de kans klein was dat ik zou worden uitgekozen tijdens de 2e loting in augustus. Hier baalde ik enorm van, maar ik had nog een optie: Tilburg. Ik had me zo snel mogelijk ingeschreven bij Tilburg, zodat ik niet buiten de boot zou vallen. Ondertussen had ik toch maar het één en ander opgezocht over de lotingsprocedure en de lotingsklassen. Toen kwam ik erachter dat ik in lotingsklasse A val, omdat ik mijn examens had afgesloten met een 8 gemiddeld op mijn rapport. Ik was dus enorm blij dat ik sowieso in Tilburg zou worden aangenomen.

Die week daarna kreeg ik ineens een brief dat ik me had ingeschreven bij de opleiding Journalistiek in Utrecht en dat ik niet hoef mee te doen aan de decentrale, omdat ik in Lotingsklasse A val. Hier snapte ik niks van.. de opleiding Journalistiek is 100% decentraal, maar daar valt lotingsklasse A dus blijkbaar niet onder. Ik heb toen DUO gebeld in de hoop dat ze mij toch nog weer kunnen aanmelden bij de opleiding Journalistiek in Utrecht, omdat ik op basis van die brief aangemeld stond, maar ik had me dus afgemeld om mij in te kunnen schrijven in Tilburg.

Om een lang verhaal kort te maken blijkt het nu zo te zijn dat studenten die in lotingsklasse A vallen zich nog kunnen aanmelden tot 15 mei voor de opleiding Journalistiek in Utrecht en direct geplaatst worden.

Mijn plekje voor de opleiding Journalistiek in Utrecht is dus zeker! Ik heb er super veel zin in, maar ik vind het ook wel heel spannend. Ik ben namelijk al 2 jaar van school en ik ben gewoon bang dat ik hierdoor slechtere cijfers ga halen.
Kamer
Jaaaa, ik ga dus op kamers! Ik ga namelijk niet elke dag van Almelo naar Utrecht en weer terug. Maar nu komt het goede nieuws: ik heb namelijk al een kamer gevonden! Een zelfstandige studio, waarin ik mijn eigen keuken en badkamer heb! Ik ben er zo blij mee!!! 

Vrijdag zijn mijn moeder en ik naar Utrecht geweest om de studio te bezichtigen en afgelopen maandag werd ik opgebeld dat ik degene ben die de studio mag bewonen! Ik moet de studio al wel huren vanaf mei, wat wel financieel een klein nadeeltje heeft, maar ik heb nu wel een super leuke studio!

Nu moet ik druk op zoek naar de meubels en alles wat ik nog meer nodig heb.
Hebben jullie misschien tips voor leuke meubels of tips voor het studentenleven in Utrecht/op kamers?

Reacties

Populaire berichten