Leestip. IJskoud

Op moederdag heb ik het boek IJskoud van Isa Maron uitgelezen. Ik vind het altijd heerlijk om onderweg te lezen of gewoon uit het raam naar de natuur te staren.
IJskoud is het tweede deel van de reeks 'De Noorzeemoorden' waar Isa Maron momenteel aan werkt.
In juli 2014 verscheen het eerste deel 'Galgenveld' in de winkels en in december 2014 kwam dit deel op de markt. Isa heeft de boeken dus in relatief korte tijd geschreven, wat ik erg knap vind! Ik had het eerste deel niet gelezen en normaal gesproken kies ik zelf niet snel een thriller uit.


Toen ik net begon met lezen, had ik er moeite mee, omdat ik dacht dat thrillers niks voor mij waren. Ik ben meestal gewend meer romantische genres te lezen, een roman of een chicklit. Eigenlijk begon ik al met een vooroordeel over het boek. Het blijkt dus alweer dat het hebben van vooroordelen altijd subjectief en eigenlijk nergens voor nodig is.

In het begin werd ik al vrij snel geconfronteerd met veel verhaallijnen, die nogal snel switchten. Daardoor had ik al snel het gevoel dat ik het niet kon volgen en dat ik steeds weer op zoek moest gaan naar het personage met wie ik te maken had, omdat ik niet meer goed wist wie hij of zij was en wat hij of zij deed. Ik kwam er dus moeilijk in. Maar ik wilde niet opgeven en eigenlijk werd het verhaal mij al heel snel duidelijk. Zodra je eenmaal weet met wie je te maken hebt, gaat alles vanzelf en kun je de switch heel makkelijk maken.

Doordat ik het eerste deel ook niet gelezen had, mistte ik de informatie over de personages die ik anders al had geweten. Maar ondanks dat ik de informatie van het boek 'Galgenveld' niet had, kon ik het boek feilloos volgen! Benodigde informatie werd genoemd, wel met spanningsbogen, omdat sommige vragen die ik kreeg pas in het midden van het boek of na een aantal hoofdstukken werden beantwoord. Ik bleef hierdoor gewoon vanaf het moment dat ik er in zat tot aan het einde geboeid! Doordat het boek een open einde heeft, ben ik zeer benieuwd naar deel 3.


Informatie over het boek
Het boek is geschreven in het Nederlands en bestaat uit 320 pagina's. Het boek is uitgegeven door The House of Books en het is dus een thriller. Het verhaal speelt zich af in Nederland zelf en is ook zo geschreven alsof het een waargebeurd verhaal is door gebeurtenissen die genoemd worden die vrij recent zijn.

Omschrijving
Op een kinderboerderij in Amsterdam-Noord verdwijnt op klaarlichte dag een 7-jarig jongetje. Het is het oppaskind van de beste vriendin van Kyra Slagter, Sophie, en het drama voltrekt zich waar Kyra en Sophie bij zijn. Beide meiden zoeken dagenlang, maar van het kind wordt geen spoor gevonden. Onder leiding van Maud Mertens van de Amsterdamse politie wordt een grootschalige zoektocht georganiseerd. Heel Nederland leeft mee als er meer kinderen verdwijnen, sommigen pas 4 jaar oud, van openbare plekken in Noord-Holland: Artis, de camping in Bakkum, het strand bij Bloemendaal. Maud Mertens ligt onder vuur. Ooit maakte ze een inschattingsfout waardoor een jong kind overleed. Wie zegt dat zij de juiste persoon is om deze zaak op te lossen? Als het lichaam van een van de ontvoerde kinderen gevonden wordt, blijkt dat de ontvoerders nergens voor terugdeinzen. Dan stopt het roven even plotseling als het begon. Kyra Slagter is begonnen aan het eerste jaar van de opleiding forensische recherche van de Hogeschool van Amsterdam. Ze onderzoekt de herkomst van de ansichtkaarten die haar vermiste zus Sarina vier jaar eerder stuurde. Hoe is het mogelijk dat de kaarten niet eerder aankwamen? Wat is er waar van de informatie op de kaarten? Tegelijkertijd laat ook de verdwijning van het oppaskind haar geen seconde los. Maud worstelt met oude demonen. Kyra jaagt op de geest van haar oudere zus en op de man die ze verantwoordelijk houdt voor haar vermissing. Voor beide vrouwen wordt het opsporen van de kinderrovers zo een bittere noodzaak.

Ik vind dat Isa Maron het boek echt super goed geschreven heeft. Alles klopte van begin tot het einde, de verhaallijnen sloten naadloos aan op elkaar en alle benodigde informatie was aanwezig of werd genoemd. Het verhaal is zo geloofwaardig geschreven dat ik zelfs nu nog bang ben dat er elk moment kinderen kunnen worden ontvoerd.
Ik raad je aan om het eerste deel wel te lezen, omdat ik zeker weet dat het boek 'Galgenveld' ook geweldig zal zijn. Daarnaast zul je dan ook geen opstart problemen hebben bij deel 2, zoals ik die wel had. 


Je kunt het boek voor €19,95 kopen als paperback of  voor €7,49 als Ebook bij bol.com.

Voor degenen die het boek al wel gelezen hebben of gaan lezen en ook benieuwd zijn naar deel 3, die is op bol.com beschikbaar op 18 augustus.


Reacties

Populaire berichten