Leuke (Moederdag) DIY ×

Ik wil alvast een DIY met jullie delen die ook erg leuk is voor Moederdag. Ik had gehoopt dat ik het al af zou hebben, maar helaas. Het ging niet helemaal zoals gehoopt, maar ik kan jullie wel uitleggen wat jullie verder kunnen doen om het af te krijgen. Als ik namelijk wacht tot ik het af heb met het schrijven van een blog, dan hebben jullie geen tijd meer. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!
Dit idee zag ik ooit een keer in de winkel bij de Wibra en ik vond het er zo leuk uit zien dat ik besloot het ooit zelf te maken. Niet alleen leuk voor Moederdag maar ook voor jezelf.

Wat heb je nodig?
¨ Canvasdoek. (ik gebruik een 30 x 40 cm)
¨ Jute zak/stof.
¨ Nietmachine met nietjes die door hout kan nieten.
¨ Liniaal.
¨ Potlood/pen. 
¨ Wit papier/uitgeprinte letters.
¨ Acrylverf wit, zwart en rood.
¨ Kwasten.
¨ Touw.
¨ Kleine wasknijpers.
¨ Punaises (eventueel leuk gedecoreerd) 
¨ Schaar.
¨ Theedoek & Strijkijzer voor het persen.
¨ Hamer.
¨ Een krant, placemet of iets anders om je tafels te beschermen tegen het morsen met verf.
Stap 1. Leg je canvas op je jute zak en kijk even hoe groot het stuk moet zijn dat je moet uitknippen. Het stuk jute zak moet sowieso groter zijn dan je canvasdoek, zodat je het stuk jute zak vast kunt nieten aan de achterkant van het doek.

Tip! Zoals je kunt zien zit het stuk jute zak vol vouwen. Als je dit mooi vind kun je het stuk jute zak aan de achterkant vast nieten, maar als je het niet mooi vindt heb ik een trucje om de stof mooi recht te krijgen.

Trucje
Persen! Je kunt heel makkelijk met een natte theedoek je stof mooi glad krijgen. Leg het stuk jute zak op een strijkplank en leg je natte theedoek over een stukje van de stof. Strijk dan de stof glad en doe dit tot je elk deel van de stof glad hebt. 
Als je de stof helemaal geperst hebt, dan kun je de stof vastnieten aan je canvasdoek.
Je kunt ervoor kiezen om hoekjes stof eruit te knippen zoals op de foto hierboven. Maar knip niet te grote stukken af, want dan gaan je hoeken achter op het doek los zitten. Als je voor safe wil gaan knip je de hoeken er beter niet af, wil je het wel zorg dan dat de hoeken die je afknipt kleiner zijn dan op de foto. En dan bedoel ik met name de rechter en linkerkant van de hoeken (dat stuk wat ik al vastgeniet heb).
Stap 2. Nu je de stof vastgeniet hebt aan het doek, kun je het doek met witte verf beschilderen. Je kunt gewoon met een kwast over het doek gaan. Ik heb het witte vierkant gewoon uit de pols gedaan (dus niet afgemeten of afgetekend, maar gewoon gesmeerd)

 Laat het doek goed drogen. Ik heb het een nachtje laten drogen. Als je deze stap 's ochtends al doet, dan kun je 's avonds wel verder als je tijd hebt.

Stap 3. De tekst. Ik heb voor een andere tekst gekozen, omdat mijn doek relatief te klein is voor de tekst 'Do all things with love'. Ook wilde ik gewoon mijn eigen draai geven aan het doek en natuurlijk wil ik voorkomen dat mensen denken dat ik het doek gewoon gekocht heb.

De tekst die ik gekozen heb is: 'Love is... Our Story <3'.
De bovenste regel wordt Love is..., de tweede regel Our, de derde regel Story en de vierde regel krijgt één of meerdere rechtopstaande hartjes. Hoe ik de hartjes wil doen weet ik nog niet. Misschien gewoon één in het midden, misschien drie naast elkaar. Gewoon geschilderd of gestempeld met mijn duim. Dat zijn nog dingen die ik eventjes moet bedenken.

Ik gebruik het lettertype Within van Claude Pelletier. Je kunt op sites al Dafont hele mooie lettertypes vinden. Hier de link naar mijn tekst en verschillende lettertypes van Claude Pelletier.

Stap 4. Als je weet wat je wilt, dan kun je de tekst uitknippen of overtrekken op gewoon papier. Ik trek het altijd over, omdat ik zo inkt bespaar. Ik wilde proberen of ik de tekst met behulp van Carbon papier op het doek kon krijgen, maar dat werkte helaas niet door de structuur van de jute stof. 

Nu ben ik van plan de letters gewoon uitknippen en overtrekken met potlood. Je kunt natuurlijk ook de tekst en eventueel een figuurtje handmatig op het doek zetten.

Ik ben nogal een pietje precies, waardoor ik mezelf niet goed genoeg voel om het handmatig te doen. Ik meet dan alles op zodat ik de tekst precies in het midden kan plaatsen.

Tip! Voordat je de tekst op het doek gaat maken, kun je het beste je doek in 4 vakken verdelen. Mijn doek is 40 cm lang en kan ik dus verdelen in 4 vakken van 10 cm. Door op elke 10 cm een horizontale lijn te trekken weet ik precies waar ik later een stuk touw moet bevestigen, zodat alles mooi in evenwicht is.

Stap 5. Als je de tekst en eventueel een hartje o.i.d. op het doek hebt geschilderd kun je stukken touw met behulp van je punaises in het hout prikken. Doe dit dus wel in het stuk canvas waar het hout nog achter zit! Als het goed is, is dat ook ongeveer de rand die je niet wit geschilderd hebt.

Ik wilde punaises gebruiken met een bollende kop, maar die kan ik zo nergens vinden. Nu ga ik gewone punaises gebruiken en haal ik de witte dopjes van de punaises af.

Het beste wat je kunt doen bij het bevestigen van het touw is een langer stuk touw nemen, zodat je aan de uiteindes nog een klein stukje touw kunt afknippen als je de punaises door het touw in het hout hebt gedrukt. Blijven de punaises niet goed zitten? Gebruik dan eventjes een hamer om de punaises er vaster in te slaan.

Stap 6. Als laatste kun je wat kleine wasknijpertjes aan het touw bevestigen en er eventueel foto's of andere leuke kleine dingetjes aan hangen als de tekst ook goed droog is. Het is bijvoorbeeld leuk om foto's met een polaroid kader er aan te hangen, gedroogde bladeren of andere kleine dingetjes waar je moeder waarde aan hecht.

Ben je niet zo creatief? Dan kun je dit doek deze week voor €4,99 (€5,- dus) kopen bij de Big Bazar zag ik toevallig toen ik de reclame doorbladerde. Ik moest toen wel een beetje lachen, omdat ik er zelf al mee bezig was.
Wat vinden jullie van deze (moederdag) DIY?

Reacties

Populaire berichten