Leestip. Girl Online

I have this dream that, secretly, all teenage girls feel exactly like me. And maybe one day, when we realize that we all feel the same, we can all stop pretending we’re something we’re not… But until that day, I’m going to keep it real on this blog and keep it unreal in real life. ~ Zoe Sugg.

Zoe (Elizabeth) Sugg is een Britse blogger,vlogger en sinds kort ook auteur. In februari 2009 is Zoe begonnen met haar blog genaamd Zoella. Binnen een jaar had ze ongeveer 1000 volgers, maar in Maart 2014 had ze inmiddels 140 miljoen bezoeken op haar naam staan. Dit komt denk ik mede doordat ze eind 2009 ook actief werd op Youtube als Zoella. Inmiddels had ze in mei al ruim 8.250.000 abonnees op Youtube!

Ze blogt en vlogt voornamelijk over mode en lifestyle, maar ook over haar dagelijkse bezigheden. Haar dagelijkse bezigheden deelt ze echter op een andere kanaal: MoreZoella. Eind mei 2015 had ze inmiddels meer dan 3.100.000 abonnees! Ze doet het super goed en inmiddels heeft ze ook al een boek (Girl Online) en een cosmeticalijn (Zoella beauty). Van Girl Online af en toe ook Offline ;).

Ik heb namens Best of YA Books het boek ‘Girl Online’ gewonnen en dat kwam super goed uit, want ik had zelf geen boeken meer die ik nog kon lezen. Het boek ziet er super leuk uit door de leuke blauwe kleur, de fotootjes en alle overige decoraties op de harde kaft. Verder bestaat het boek uit 312 pagina’s. In het Nu zul je vast denken dat het een kinderachtig boek is als je zelf al 18 of ouder bent, maar dat is absoluut niet zo! Wel is het zo dat het genre en het verhaal je natuurlijk aan moet spreken en dat je een beetje verbeelding hebt, want in het boek worden veel dingen beschreven en in mijn hoofd roept dat altijd scenario’s en beelden op.

Girl Online
De 15-jarige, onzekere Penny heeft een geheim: onder de alias Girl Online blogt ze over schooldrama’s, jongens, haar rare, chaotische familie en de paniekaanvallen die ze sinds kort heeft. Haar volgers leven hartstochtelijk met haar mee en alleen haar beste vriend Elliot weet dat zij Girl Online is. Als ze met kerst met haar ouders en Elliot voor werk naar New York gaat, ontmoet Penny de mysterieuze, maar o zo perfecte Noah. Ze beleven een super romantische week samen. Hij vind alles waardoor zij in haar eigen omgeving om beoordeeld en veroordeeld wordt leuk en ze halen het beste in elkaar naar boven. Helaas woont hij in New York en moet Penny weer terug naar Engeland. Terug in Engeland blijft er niks meer over van het sprookje in New York als Penny ontdekt dat Noah iets heel belangrijks heeft verzwegen en erger nog: ook haar belangrijkste vriendschap komt op het spel te staan. Penny lijkt weer terug te zijn bij af en alles waar ze zo stevig aan vasthield, laat haar in de steek.

Mijn mening
Ik vond het een ge-wel-dig boek om te lezen! Ik kon me ontzettend goed identificeren met de hoofdpersoon, ook al is ze nog maar 15 jaar. Penny ondergaat in het boek heel veel 'tiener' onzekerheden, maar wees eerlijk, wie heeft nou geen onzekerheden? Ik ben wel 20, maar voel me soms ook wat jonger, omdat mijn leven de afgelopen een hele tijd stil heeft gestaan. Mensen om mij heen zijn doorgegaan met studeren en 'leven' en mijn leven lijkt daardoor stil te staan. Ik heb wel al een hoop meegemaakt in mijn leven. Sommige mensen zeggen dan ook dat ik op mijn leven meer levenservaring heb dan anderen van mijn leeftijd en toch voel ik me nog geen 20 gek hé?

Maar goed, ik zit dus ook nog wel met die onzekerheden en ik ben geen tiener meer.. Dus of het nou persé een boek bedoeld is voor tieners, nee, ik vind dat iedereen dit boek kan lezen en vooral als je houdt van een makkelijk lezend boek. Het leukste vind ik dat Penny en andere personages ook een beetje fantasierijk zijn en dat het boek ook veel beelden oproept. Ik ben altijd dol op boeken waarbij ik zelf lekker weg kan dromen en in een andere wereld kan stappen. Zo voelde ik mij echt Penny toen ik het boek aan het lezen was. Het boek kan wel voorspelbaar zijn, maar ik vond het reuze meevallen. En ergens hou ik ook wel van sommige wendingen in bijvoorbeeld liefdesrelaties.

Het is sowieso een erg motiverend boek voor mensen die angsten hebben (bijna iedereen denk ik?). Er wordt beschreven hoe Penny en andere personages omgaan met hun angsten en hoe zij hun angsten aangaan. Door dit boek ben ik mij bewust geworden van het feit dat ik ook eens mijn angsten onder ogen moet komen en wil ik daarom ook persoonlijker schrijven, omdat ik het moeilijk vind om mezelf te uiten. Tegelijkertijd wil ik andere mensen helpen en de enige manier waarop ik dat kan bereiken is denk ik door mijn eigen ervaringen en verhalen te delen.

Één hele goede tip in het boek voor het omgaan met angsten die je voelt in je lichaam of bijvoorbeeld hoofdpijn door stress is:

¨Sluit je ogen.
¨Voel in je lichaam waar je de angst of stress voelt¨Geef een vorm en kleur aan je angst of hoofdpijn
Voorbeeld: Ik heb soms stress hoofdpijn bij mijn wenkbrauw. Ik beeldde me laatst in dat een zilveren tang mijn wenkbrauw samen kneep.

¨Vertel dan tegen jezelf keer op keer dat het goed is en dat je angst er bijvoorbeeld mag wezen. Als het goed is verdwijnt het dan of wordt het minder. 
¨Blijf herhalen dat het goed is. Blijf ook rustig ademen.
Hopelijk verdwijnt het nu.

Als je de angst namelijk de situatie laat overnemen, waardoor je in paniek bent, kun je niet rustig worden. Maar eigenlijk is angst een soort illusie die je zelf creëert. Je kunt je angsten overwinnen, maar dan moet jij je ervan bewust worden dat ze niet echt zijn en dat je ze de baas kunt worden.
Het kost tijd, maar ik weet zeker dat iedereen zijn angsten kan overwinnen!
Het fysieke boek is te koop in zowel de Nederlandse als Engelse versie. Ook kun je het boek kopen als Ebook.

Ik heb ook erg goed nieuws, want het tweede deel verschijnt dit najaar! In het Engels is het tweede deel al wel te koop.

Reacties

Populaire berichten